Conoscenza e tutela del patrimonio architettonico moderno e contemporaneo: esperienze a confronto

35 More and more frequently, in territories progressively reduced to exclusive market instruments, the excesses of new interventions, the resounding delays of administrative culture, and the media-driven accelerations of contemporary architecture have highlighted the underlying shortcomings of protection regulations; the history and conservation of the architecture from the second half of the twentieth century in particular must grapple more and more with the debate over sustainable development. As has been pointed out, the contrast between the ‘iconolatry’ of many architectures of the last century and their vulnerability has helped determine the concept of the ‘limit of the modern’. The reflections made on protecting architecture from the second half of the twentieth century, within an extremely complicated global landscape, refer to the concept of the contemporariness of history rather than to a simple temporal category, to which regulations instead refer. Although not yet settled in historical and critical terms, the problems of more recent architecture not only may often refer to those of works from every age, but almost always reveal wholly new aspects. Time Frames. Conservation Policies for Twentieth-Century Architectural Heritage ‘Contemporary’ architecture in the idea of protection In territori progressivamente ridotti a esclusivi strumenti del mercato, gli eccessi dei nuovi interventi, i clamorosi ritardi della cultura amministrativa e le accelerazioni mediatiche dell’architettura contemporanea evidenziano con maggiore frequenza le carenze di fondo delle normative di tutela. La storia e la conservazione dell’architettura del secondo Novecento, in particolare, devono sempre più confrontarsi con il dibattito sullo sviluppo sostenibile. Come è stato fatto notare, il contrasto tra l’‘iconolatria’ di molte architetture del secolo scorso e la loro vulnerabilità ha contribuito a determinare il concetto di ‘limite del moderno’. Le riflessioni svolte sulla tutela dell’architettura della seconda metà del Novecento, all’interno di un panorama mondiale estremamente articolato, si richiamano al concetto di contemporaneità della storia piuttosto che a una semplice categoria temporale, cui si riferiscono, invece, le norme. In Time Frames. Conservation Policies for Twentieth-Century Architectural Heritage (2017) sono considerate alcune problematiche di tutela riferite, oltre che al ‘fattore tempo’, all’interesse relazionale, al rapporto tra monumento e contesto, all’aspetto progettuale degli strumenti di tutela e alla gradualità del ‘vincolo’. Il libro tratta della tutela dell’architettura del Novecento attraverso una ricognizione estesa a un gran numero di paesi nei vari continenti. Un percorso di ricerca iniziato da una approfondita riflessione sulla situazione italiana nel libro Maledetti Vincoli (Carughi 2012), già con un certo numero di ricognizioni oltre i confini nazionali. Vi erano affrontati tutti i nodi critici che condizionano in Italia la tutela dell’architettura più recente e che sono parte integrante delle problematiche riguardanti anche i secoli precedenti. Ci si potrebbe chiedere perché limitare un discorso di carattere istituzionale sulla tutela all’architettura del solo Novecento. Si può rispondere a questa osservazione che la tutela dell’architettura cosiddetta ‘moderna’ è, in Italia, il ‘nervo scoperto’ della tutela tout court. Com’è noto, le problematiche che la riguardano non solo sono spesso riconducibili a quelle delle opere Ugo Carughi Time Frames. Politiche di conservazione per il patrimonio architettonico del XX secolo L’architettura ‘contemporanea’ nell’idea di tutela Time Frames. Conservation Policies for Twentieth-Century Architectural Heritage (2017) considers certain problems of protection referring not only to the time factor but to the relational interest, to the relationship between monument and context, to the design aspect of protection instruments, and to the graduality of the constraint. The book deals with the protection of twentieth-century architecture through a reconnaissance survey extended to a large number of countries on the various continents. It is a path that began with an in-depth reflection on the Italian situation in the book Maledetti Vincoli (Carughi 2012), which already collects a certain number of surveys beyond national boundaries. All the critical nodes that, in Italy, condition the protection of more recent architecture and that are an integral part of the problems relating to previous centuries as well were dealt with. One may wonder why we should limit an institutional discussion about protection to twentieth-century architecture alone. We might respond to this observation that the protection of so-called ‘modern’ architecture is, in Italy,

RkJQdWJsaXNoZXIy MTExODM2NQ==